EVE-benelux Forum Index
Portal  •  Forum  •  Item DB   •  Market   •  News  •  Profile  •  Search   •  Register  •  Log in to check your private messages  •  Log in   

Canvas gaat het games taboe weeral versterken

Post new topicReply to topic
Author Message
JackDuVal
‍

Corporation: ONE

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 00:03 Reply with quoteBack to top

da gaat weer een gezaag worden,

"boehoe, games zijn slecht, houd u kinderen ervan weg"

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_koppxl_dezeweek/index.shtml

Quote:
GAME OVER!

'18 uur aan een stuk tot ik 's morgens de zon zag opkomen van achter mijn computer en toen dacht ik, 't is nu wel tijd om te gaan pitten', vertelt Pascal. Pascal geeft toe verslaafd te zijn aan games, online computerspelletjes. Gamers verwaarlozen hun werk of school en raken van alles en iedereen geÔsoleerd. Gameverslaafden zitten gevangen in een virtuele fantasiewereld en de gameproducenten maken daar schaamteloos gebruik van.
Deskundigen vermoeden dat nu al duizenden, zelfs tienduizenden mensen van jong tot oud, verslaafd zijn aan deze computergames. Ze waarschuwen dat deze verslaving even ernstig is als die aan alcohol en drugs. Koppen XL praat met gameverslaafden en hun omgeving, met deskundigen en bezoekt het enige hulpcentrum die deze mensen wil helpen, omdat in de klassieke hupverlening gameverslaving nog niet bekend is.
Het 'Smith en Jones centrum' ligt in het Nederlandse Wassenaar, in de buurt van Amsterdam. Het centrum helpt mensen met drug- en alcoholproblemen, maar sedert enkele jaren kunnen er ook gameverslaafden terecht. '90% van de patiŽnten heeft trouwens niet eens een gameverslaving, ik noem het eerder een 'gaming disorder', stelt de Amerikaanse oprichter Keith Bakker : 'Het afkicken van een

GAME OVER!
Oorspronkelijke titel 'Gameverslaafd', een reportage van Zembla.
Koppen XL, op dinsdag 2 juni 2009, om 21u30, op ťťn

Presentatie Annelies Van Herck

netherlands.gif

PostPosted: 02.06.2009, 07:49 Reply with quoteBack to top

Inderdaad, daar gaat weer gezeur over komen, alhoewel het redelijk bekend is dat het merendeel gewoon zijn game kan onderscheiden van RL en dit ook goed kan combineren.
Op het moment dat je netjes overdag je werk doet, 's avonds thuis kookt en vervolgens voor een paar uurtjes achter de PC duikt, noem ik dat niet verslaafd.

Hetgeen in het filmpje wordt besproken is, zoals gewoonlijk, weer eens het uiterste.
Wat ik wel altijd jammer vind is dat hierdoor een compleet verkeerd beeld wordt gecreŽerd van het gamen in het algemeen.
Ieder heeft zijn hobby. Voor de 1 is dat zuipen, voor de ander is dat gamen.
Wanneer komt het moment dat ze ook hobby's als schilderen en brijen of pottenbakken als verslavend gaan aanmerken? Dat wordt namelijk over het hoofd gezien, hoewel er zat mensen zijn wie elke dag thuis aan het schilderen ( desnoods brijen ^^ ) gaan.

Oftewel, laat ze eens nadenken en verder kijken dan hun neus lang is. Als iemand nu verslaafd is aan een game ligt dat niet aan de game, maar aan de persoon zelf. Deze was namelijk, wanneer de game niet had bestaan, waarschijnlijk wel aan iets anders verslaafd geweest.
Sluit op zich niet uit dat de "echte" verslaafde hoe dan ook natuurlijk best wat hulp kunnen gebruiken, maar helaas wordt hetgeen men aan verslaafd is gelijk als taboe aangemerkt.

Lomp en kortzichtig.

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 08:17 Reply with quoteBack to top

als ik dit gerelateerd topic lees, zijn er toch een aantal mensen toegeven dat ze zeker niet te weinig gamen:

http://www.9lives.be/forum/algemene-discussies/649436-ben-jij-al-ooit-gameverslaafd-geweest.html
OfflineView user's profileSend private message
Cyronus
‍

netherlands.gif

PostPosted: 02.06.2009, 08:28 Reply with quoteBack to top

Ja, maar veel mensen noemen zich al verslaafd als men elke dag een uurtje of 2 uurtjes achter de PC zitten met een bepaalde game.
Men vind dan gelijk dat men verslaafd is aan die game.

Verslaafd is m.b.t. gamen een erg groot woord.
Verslaafd is in mijn ogen het niet kunnen indelen van game tijd m.b.t. real life.
Stel dat iemand vraagt of je 's avonds wat te doen hebt en je zou dan antwoorden dat je gaat gamen, dan moet je jezelf afvragen of je niet verslaafd bent.
Zou je gewoon afspraken, dagjes uit en af en toe hier op de koffie voor kunnen laten gaan en het gamen ook eens een dagje kunnen laten liggen, is het een gewone hobby en zou het woord verslaving niet eens te pas "mogen" komen.

We kunnen dus beter eerst de discussie voeren met als stelling "wat is verslaafd zijn?"
Als we daar uit zijn, kunnen we verder gaan praten wie over zichzelf vind dat hij/zij verslaafd is.
Verslaafd wordt dus in de regel gewoonweg te snel gebruikt.

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 08:54 Reply with quoteBack to top

Sorry ik moet van mijn vrouw mee naar "Mijn Restaurant" kijken. Cool
Tresher
Admin
Admin<br>

Race: Gallente
Corporation: Pandemic Legion

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 09:40 Reply with quoteBack to top

Quote:
GAME OVER!

Oorspronkelijke titel 'Gameverslaafd', een reportage van Zembla.

Doet dit iemand een belletje rinkelen? Betwijfel nu wel dat het de Zembla is, die onder zijn Eve-nickname even zo'n reportage gaat maken. Razz
OfflineView user's profileSend private messageMSN MessengerSkype Name
flashfreak
‍

Corporation: LFC
Alliance: Executive Outcomes

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 10:16 Reply with quoteBack to top

Zembla? neeuuuuuh, hij zat zelf lang genoeg te afk'en in Eve hoor Laughing

Dit is trouwens een herhaling: Reportage versterkt het cliche rond games, en rond domme mensen (een ontwenningskuur kost evenveel als 2 abbonementen op WoW voor de rest van je leven)

OfflineView user's profileSend private messageSend e-mailVisit poster's website
horad
‍

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 12:18 Reply with quoteBack to top

Het is inderdaad een hollandse reportage. Koppen XL gaat duidelijk weer voor gemakkelijkheids-journalistiek.

Ik had liever een eigen beeld willen zien van de 'eventuele' problematiek in BelgiŽ.
Ik had al gehoord van die ontwenningskliniek specifiek voor games in holland. Maar als je dan de prijs hoort, had ik ook de indruk dat het geld belangrijker was als de mensen te helpen.
Tara
‍

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 20:17 Reply with quoteBack to top

Wanneer gaan ze een keer een "TV verslaafd" reportage maken over mensen die continue naar reality crap of BV shit staan te gapen gelijk nen zombie zonder enige breincel?
JackDuVal
‍

Corporation: ONE

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 20:41 Reply with quoteBack to top

« Tara » wrote:
Wanneer gaan ze een keer een "TV verslaafd" reportage maken over mensen die continue naar reality crap of BV shit staan te gapen gelijk nen zombie zonder enige breincel?

Very Happy

Admin<br>

Corporation: LFC

belgium.gif

PostPosted: 02.06.2009, 20:45 Reply with quoteBack to top

« Tara » wrote:

Haha "mijn restaurant" iemand?
Persoonlijk denk ik dat 90% van al die reality crap opgezet spel is trouwens.
edit: 27000 euro WTF!! ik ga ook zo iets doen denk ik lol.
nie moeilijk dat die 2 sportwagens kan showen dan.... Rolling Eyes

PHP
OfflineView user's profileSend private messageVisit poster's websiteMSN MessengerSkype Name
Post new topicReply to topic

Jump to:   

Show permissions

COPYRIGHT NOTICE
EVE Online, the EVE logo, EVE and all associated logos and designs are the intellectual property of CCP hf. All artwork, screenshots, characters, vehicles, storylines, world facts or other recognizable features of the intellectual property relating to these trademarks are likewise the intellectual property of CCP hf. EVE Online and the EVE logo are the registered trademarks of CCP hf. All rights are reserved worldwide. All other trademarks are the property of their respective owners. CCP hf. has granted permission to eve-benelux.be to use EVE Online and all associated logos and designs for promotional and information purposes on its website but does not endorse, and is not in any way affiliated with, eve-benelux.be. CCP is in no way responsible for the content on or functioning of this website, nor can it be liable for any damage arising from the use of this website.